Spöket

publicerat i Andligt;
Mitt möte med " Polisen"

Det var en sommarnatt i Grebbestad.
24 år sen.
Vi hade grillat korv vid stranden, vilket vi ofta gjorde.
Vi bestämmer att vi ska gå in till torget.
Detta var innan bryggan byggde så vi gick innevägen.
Stora vägen.
Vi hade en gammal hederlig bergsprängare med oss.
Sommartider och Look of love var några av låtarsom spelades.
Vi möter en äldre man med gammal marinblå uniform med mässing knappar på sig.
Jag vet att jag reagerade på hans sätt att möta oss.
Det var så mjuk, precis som han gled fram.
Han bad oss dämpa musik för det ligger barn och sover i husen.
Vilka hus tänkte jag, dom stog ju tomma.
(sommarbostäder idag)
Okej det är lugnt,
sa vi och gick vidare och han återgick med de han höll på med.
Han skurade gatan!
Det rann vatten från en gammal rostig pump som finns gömd i buskar idag.

Åren gick och en kväll när jag promenerade hem med Jörgen (som tyvärr inte finn bland oss idag) berättade jag för honom om den där märkliga mannen.
Han stannade och bara stirrade på mig.

- Har du sett honom? frågade han.
- Ja hur så?


Det visade sig att det fanns en polis för över 100 år sen som hade våldtagit en yngre tjej och kände sådan skam att han senare hade hängt sig i sitt hus.
Huset ligger precis ovanför där vattenpumpen finns.

Har en god vän från Stockholm som också träffat på "polisen" när han och hans polare ragglade
hem en kväll.
Dom pratade högt och skrålade.
Polisen hade glidit upp bakom dom och bett dom ta't lugnt.
- Visst, det är lugnt, svarade dom och gick vidare.
P minns det som igår.

Ingen av oss har sett honom mer än en gång.

Vi tror att har du väl sett honom en gång så ser du han inte mer..

Mina föräldrar hade roligt åt detta i många år.
Fick ofta kommentarer när jag skulle ut på kvällarna.
- akta dig för spöket.

Många år senare ringer mams mig och berättar att hon tror på mig om spöket.
Hon hade nämligen sett på tv där dom berättade om just denna polis.
Tack!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Bittan:

Jaadu...det finns så mycket ! Jag vet inte om du minns att jag skriv lite "om sånt här" , idag håller jag på att utbilda mig, jag går akedemin under Venela Cederholm, otroligt spännande och jag får så många puzzelbitar i mitt liv på rätt plats.

Ha en fortsatt härlig sommar!

kramis /Bittan

Kommentera inlägget här :