Snowstorm - Jul

publicerat i Jul;
34087-190




Jag insåg att alla julskivor fortfarande ligger nerpackade i flyttkartonger.
Vi som ska ha gäster ikväll.

När jag var och handla köpte jag en billig julskiva bara för att ha något juligt.
Pop i Jul tror jag den hette..

När jag står i köket och fixar till blommorna till en julgrupp hör jag en låt jag sökt i många år!
Jag har aldrig kunnat glömma den julsången. Den fick stor betydelse en jul för många år sen ..


Lyssna på den ♥ Den är så vacker men samtidigt väldigt sorglig.


~ Jul ~  Snowstorm ~

Nu är det jul igen och alla ljusen tindrar.
Snögubbar överallt och lyktor i varje park.
Mot den bitande kylan får vi julklappar som lindrar.
Aldrig på året är gemenskapen så stark.

Men det är någon i Brunnsparken som gråter.
Som ser julen i annat perspektiv.
Som är ensam när skuggor kommer åter.
Och förmörkar tanke, själ och liv.

Kommercen är blomstrande, vi fyller önskebrunnar.
Och nästan överallt från största hus,
till minsta skjul står skinkan på bordet,
och det vattnas i våra munnar.
Kalle Anka och hans vänner önskar god jul.

Men det är någon i Brunnsparken som gråter.
Som ser julen i annat perspektiv.
Som är ensam när skuggor kommer åter.
Och förmörkar tanke, själ och liv.

Juldagsmorgon, solens första strålar träffar taken.
Och eldens sista låga flämtar svagt i våran spis.
Men det är inte bara Tomten som är vaken,
någonstans i stan blir tårar till is.

Det är någon i Brunnsparken som gråter.
Som ser julen i annat perspektiv.
Som är ensam när skuggor kommer åter.
Och förmörkar tanke, själ och liv.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av tanten:

Den Cd har jag ....underbart fin..*vacker och sorgsen*

2:a kommentar, skriven , av camilla:

Den är fin, vacker och sorgsen .. så mycket jul.
Jul som den kan vara för många.
Man får inte glömma av det.

3:e kommentar, skriven , av Martin:

Den låten är nog den bästa och mest känslosamma låt jag någonsin har hört!! Den verkligen berör speciellt i dessa tider med all denna stress! Ha ett bra liv! MVH Martin

4:e kommentar, skriven , av Maria:

Var hittar jag den låten?? Jag har letat överallt i flera år och hittar inte den gamla kasetten som den fanns på!!!! Det är verkligen min favorit julsång, den är verkligen fin!!!

Kan någon ge ett namn på någon cd-skiva som låten finns på, tack!!!!

5:e kommentar, skriven , av Maria:

Var hittar jag den låten?? Jag har letat överallt i flera år och hittar inte den gamla kasetten som den fanns på!!!! Det är verkligen min favorit julsång, den är verkligen fin!!!

Kan någon ge ett namn på någon cd-skiva som låten finns på, tack!!!!

6:e kommentar, skriven , av Maria:

Var hittar jag den låten?? Jag har letat överallt i flera år och hittar inte den gamla kasetten som den fanns på!!!! Det är verkligen min favorit julsång, den är verkligen fin!!!

Kan någon ge ett namn på någon cd-skiva som låten finns på, tack!!!!

7:e kommentar, skriven , av Maria:

Var hittar jag den låten?? Jag har letat överallt i flera år och hittar inte den gamla kasetten som den fanns på!!!! Det är verkligen min favorit julsång, den är verkligen fin!!!

Kan någon ge ett namn på någon cd-skiva som låten finns på, tack!!!!

8:e kommentar, skriven , av Maria:

Var hittar jag den låten?? Jag har letat överallt i flera år och hittar inte den gamla kasetten som den fanns på!!!! Det är verkligen min favorit julsång, den är verkligen fin!!!

Kan någon ge ett namn på någon cd-skiva som låten finns på, tack!!!!

9:e kommentar, skriven , av Henrik:

Hej Maria!

Du kan hitta denna låten på en skiva som heter:
Våra Älskade Dansband - Julens Favoriter
Den finns att köpa på cdon.com kostar 149:-.
Låten finns på CD2 låt nr 14.
Artisten är Thorleifs och låten heter Jul.
Katalognr: EMI-946-3788472
Finns säkert i alla butiker som säljer skivor då
skivan kommit ut precis.

Underbart vacker låt, dock är den väldigt sorgsen också. :(

10:e kommentar, skriven , av Karro:

detta är ben bästa jullåten som finns. Den tar verkligen upp hur alla kan ha det. OCH att det faktist inte är alla som har nån att fira jul med sorgligt nog. Så vi ska vara tacksamma för det OCH dom vi har och kära. GLÖM ALDRIG DE!

11:e kommentar, skriven , av Anna:

Den finns på en skiva : Jul favoriter med Thorleifs, Christer Sjögren, Tommy Körberg, Carola med flera.

12:e kommentar, skriven , av Mikael:

Finns dels på cd:n POP i JUL. Låten framförs av gruppen snowstorm. Från första början så var det en solo singel med sångaren från snowstorm Ralph Peeker (1983). B-sidan heter Mirabelle.

13:e kommentar, skriven , av sandra:

jag har den på en skiva som heter kopparbärs tomterock :)

14:e kommentar, skriven , av karro:

Kul att höra att snowstorm fortfarande körs:) ha de gött, k

15:e kommentar, skriven , av Amanda:

Skrivaren & sångaren är min pappa Ralph Peeker & låter är jättefin!! puss från Amanda

16:e kommentar, skriven , av Kenny:

Det är icke Snowstorm som har gjort "jul" utan Ralph Peekér och han sjunger solo på den låten.

17:e kommentar, skriven , av Daniel:

Måste ju säga att Thorleifs version/tolkning av låten är 10000ggr bättre än originalet! En helt annan känsla i låten när Thorleifs sjunger den.
Snowstorms verson är inte alls bra enligt mig.
Två helt olika låtar i mina öron, fast texten är den samma.

18:e kommentar, skriven , av Anders:

Ja smaken är ju som baken, jag lyssnar själv väldigt mycket på dansband, men thorleifs gör INTE denna speciellt bra.. Orginalet ÄR bättre... *enligt mig*

19:e kommentar, skriven , av Monica:

Har några år i rad fått en kvart på närradion där jag pratat politik. Varje år har jag spelat denna låt (i originalversion) för att jag vill att alla ska tänka till. Julen är inte en glädjens tid för alla...

20:e kommentar, skriven , av Johan Enström:

Köpte några billiga julskivor inför julen i år och råkade då köpa samma skiva som nämna i början på denna sida. När nämnda låt dök upp blev jag både glad och ledsen. Jag har aldrig hört den förr, men den var så ofattbart bra att jag blev glad att få höra den. Sedan blev jag ledsen över det nudskap den har och de tankar som då far till alla de som inte har det så kul varken under julhelgen eller annars.

En fantastisk låt. Konstigt att den inte får plats att spelas på radio under julstressen.

Kommentera inlägget här :