Kattmynta

publicerat i Allmänt;




Pelle har hittat grannens kattmynta. Hon rullar och beter sig som .. ja jag vet inte vad. Hon ser ut att vara i sjunde himlen ♥  När jag läste om kattmyntan så förstår jag hennes reaktion.


Kattmynta innehåller en olja - hepatalakton - en omättad lakton, som hos vissa katter fungerar som marijuana gör på vissa människor.

Genom att inandas doften av kattmynta - Nepeta cataria - får katten en "tiominuterstripp" i fullständig extas. Även reserverade kattpersonligheter kan hamna i rent upplösningstillstånd, när de utsätts för myntans kemiska förening men kattmyntan orsakar inga bestående skador, dock kan katten bli tillvand om den utsätts för ofta. Tilläggas bör, att kattmyntan vanligen används färsk eller torkad i kattleksaker.



Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Laila:

Pelle? HON?



Men jag tror jag ska köpa mig lite kattmynta... eller funkar det inte på människor? :-)

2:a kommentar, skriven , av Junitjej:

Då är det lätt att förstå att katten söker sig till Kattmyntan.

3:e kommentar, skriven , av Camilla svarar Laila:

Det är faktiskt en HON som heter Pelle, det blev fel från början men det gör inget 'ler'



vem vet om kattmyntan funkar på människor .. du får väl testa ;)

4:e kommentar, skriven , av Camilla svarar Junitjej:

Ja precis 'skratt'

Låter som en ganska härlig upplevelse :)

Kommentera inlägget här :